Czarna Herbata – Wady i Zalety

czarna herbata wady i zalety

Herbata czarna to bardzo popularny rodzaj herbaty. Jest to najbardziej utleniona forma w porównaniu z herbatami oolong, zieloną czy białą, te rodzaje herbaty pochodzą z krzewu „Camellia Sinensis”.

Herbata to drugi po wodzie najczęściej spożywany napój na świecie. Czarna herbata jest popularna ze względu na jej mocny, odważny smak i długą trwałość. Ale czy czarna herbata jest zdrowa?

W starożytności, zanim herbata została uznana za napój, była używana do celów leczniczych i powoli stała się popularna, nie tylko ze względu na jej smak, ale także korzyści zdrowotne, jakie oferuje.

Czarna herbata jest uważana za doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia organizmu. Czarna herbata i zielona herbata oferują nieco podobne korzyści, ale naukowcy wyraźnie patrzą na czarną herbatę ze względu na jej proces utleniania.

Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się faktom żywieniowym i zaletom, jakie ten napój ma do zaoferowania.

czarna herbata właściwości

Wartość odżywcza czarnej herbaty

Często czarną herbatę podaje się z mlekiem, ale uważa się, że spożywanie jej z wodą jest najkorzystniejsze. Ponieważ jest najbardziej utlenionym ze wszystkich rodzajów herbat, zapewnia niepowtarzalny kolor i aromat, a smak ma zarówno pikantny jak i slodki, ma konsystencję od bursztynowej do ciemnobrązowej. Wiele osób pije czarną herbatę dla energii, czujności i dla zwiększenia metabolizmu przed treningiem, dzięki zawartości kofeiny.

Zawiera również przeciwutleniacze, które mogą pomóc chronić komórki przed uszkodzeniem DNA. Badania wskazują, że przeciwutleniacze w czarnej herbacie mogą pomóc zmniejszyć ryzyko miażdżycy, która powoduje zatkanie tętnic, szczególnie u kobiet.(link do badania)

Mając to na uwadze, rzućmy trochę światła na wartość odżywczą czarnej herbaty, aby lepiej zrozumieć jej korzyści zdrowotne.
1 filiżanka czarnej herbaty zawiera:

Kalorie – 2,4
Węglowodany – 0,4 grama
Błonnik – 0,1 grama
Tłuszcze – 0,0. grama
Białka – 0,1 grama
Patrząc na powyższe składniki odżywcze, herbata czarna jest niewątpliwie zdrowym napojem, który zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze i minerały. Najlepsze w czarnej herbacie jest jej niespotykany smak, herbatą można się delektować o każdej porze dnia.

czarna herbata c

Czarna herbata na odchudzanie

Ludzie znaleźli nowy powód do picia czarnej herbaty – utrata wagi! Badanie opublikowane w European Journal of Nutrition wykazało, że czarna herbata działa jako prebiotyk, który wspomaga proces trawienia.

Według ekspertów w dziedzinie zdrowia flawonoidy występujące wyłącznie w czarnej herbacie pomagają zrzucić te dodatkowe kilogramy.

Cząsteczki czarnej herbaty są większe niż innych rodzajów herbaty. Oznacza to, że spędzają więcej czasu w jelicie cienkim. Naukowcy uważają, że obecność tych cząsteczek w jelicie cienkim pomaga w zwiększaniu populacji dobrych bakterii i mikroorganizmów w mikrobiomie jelitowym. W efekcie tkanki wątroby efektywniej spalają złogi tłuszczu.

Z drugiej strony powodem, dla którego czarna herbata jest uważana za napój odchudzający, jest to, że zawiera najwyższe stężenie kofeiny spośród wszystkich kategorii herbat. Filiżanka czarnej herbaty zawiera około 47 miligramów kofeiny. Kofeina jest znana z dodawania energii i przyspieszenia metabolizmu.

Picie czarnej herbaty przed treningiem może pomóc Twojemu organizmowi lepiej funkcjonować i szybciej schudnąć. Kofeina podnosi temperaturę ciała, zjawisko to  nazwano „termogenezą”. Kiedy temperatura wzrasta, wyzwala reakcje w organizmie, które skutkują poprawą metabolizmu składników odżywczych i witamin, a ostatecznie spalaniem tłuszczu.

Jeśli spojrzysz na tabelę wartości odżywczych, zobaczysz, że liczba kalorii w czarnej herbacie jest prawie znikoma. Zastąpienie wysokokalorycznych napojów i napojów, takich jak soki i napoje gazowane, czarną herbatą może pomóc szybko schudnąć.

Ponadto picie czarnej herbaty jest smaczniejszą alternatywą od wody. Ponieważ czarna herbata jest bogata we flawonoidy, może pomóc poprawić dystrybucję tłuszczu, a tym samym prowadzić do zdrowszej utraty wagi.

Naukowcy i badacze wciąż eksperymentują z właściwościami czarnej herbaty, aby znaleźć solidniejsze dowody dotyczące utraty wagi. Niemniej jednak możesz włączyć czarną herbatę do swojej codziennej diety i cieszyć się ogólnymi korzyściami zdrowotnymi, jakie oferuje.

zalety zdrowotne czarnej herbaty

Właściwości czarnej herbaty

Korzyści zdrowotne wynikające z czarnej herbaty są ogromne. Od zdrowego serca po poprawę pracy układu pokarmowego, zmniejszenie szans na cukrzycę i nie tylko, istnieje cała lista korzyści zdrowotnych oferowanych przez czarną herbatę.

1. Czarna herbata zmniejsza ryzyko cukrzycy

Według badań, długotrwałe spożywanie czarnej herbaty może pomóc obniżyć poziom glukozy we krwi na czczo, a tym samym zmniejszyć częstość występowania cukrzycy typu 2. Czarna herbata zawiera duże ilości polifenoli, takich jak flawonoidy, co pomaga obniżyć indeks glikemiczny. Eksperyment przeprowadzony na starszych osobach wykazał, że ci, którzy piją czarną herbatę regularnie, mieli 70% niskie szanse na wystąpienie skoku poziomu cukru we krwi. Oznacza to, że mieli mniejsze szanse na rozwój cukrzycy typu 2.

2. Czarna herbata może pomóc w zapobieganiu raka

Czarna herbata jest bogata w teaflawiny, które są przeciwutleniaczem, który może pomóc w zniszczeniu nieprawidłowych komórek w organizmie. Wolne rodniki obecne w naszym organizmie mogą powodować poważne szkody, przekształcając normalne komórki ciała w komórki rakowe. Zawartość przeciwutleniaczy w czarnej herbacie jest tak wysoka, że ​​powstrzymuje wolne rodniki i odgrywa znaczącą rolę w zapobieganiu wielu typom raka, takim jak rak skóry, rak piersi, rak jajnika i rak żołądka. Stwierdzono również, że picie czarnej herbaty pomaga w zwiększeniu poziomu hormonów globulinowych u kobiet podczas cyklu miesiączkowego.

3. Czarna herbata Pomaga poprawić funkcje serca

Liczne badania wykazały, że picie czarnej herbaty zmniejsza ryzyko udaru u dorosłych. Według badań, osoby, które spożywają trzy lub więcej filiżanek czarnej herbaty dziennie, mają mniejsze ryzyko udaru o 21%. Czarna herbata jest bogata w teaflawiny, flawonole, kwas galusowy i flawan-3-oli, które przywracają dysfunkcję tętnic wieńcowych u pacjentów z sercem. Te składniki odżywcze naprawiają również naczynia krwionośne i tętnice, co zapobiega udarom, miażdżycy i innym problemom sercowo-naczyniowym. Podsumowując, można powiedzieć, że osoby, które na co dzień spożywają czarną herbatę, są mniej podatne na rozwój chorób sercowo-naczyniowych.

4. Czarna herbata łagodzi stres

Picie naparu czarnej herbaty ogranicza produkcję kortyzolu, który jest hormonem stresu, i pomaga w jego normalizacji. Z drugiej strony czarna herbata jest bogata w aminokwas zwany I-teaniną, który sprzyja relaksacji poprzez łagodzenie stresu. Osobom, które przeżywają ciężkie chwile psychicznie, zaleca się wypicie trzech lub więcej filiżanek czarnej herbaty dziennie, gdyż pomaga to w szybkiej regeneracji po stresie. Stres może powodować przewlekłe choroby, takie jak choroba wieńcowa i inne zaburzenia psychiczne, jeśli nie zostanie wcześnie leczone. Picie czarnej herbaty pomaga również w uspokojeniu umysłu i ułatwia koncentracje.

5. Czarna herbata chroni przed złymi bakteriami

Flawonoidy i polifenole zawarte w czarnej herbacie mają właściwości antybakteryjne. Według kilku badań spożywanie czarnej herbaty pomaga zmniejszyć ryzyko infekcji Helicobacter pylori, czyli infekcji bakteryjnej atakującej żołądek. Co więcej, czarna herbata zapobiega również niepotrzebnemu poceniu się ciała, które jest również oznaką infekcji bakteryjnej. Lekarze i pracownicy służby zdrowia twierdzą, że nakładanie schłodzonych torebek czarnej herbaty na guzy po goleniu, oparzenia, swędzenie i zaczerwienienia może zapewnić głęboki komfort.

6. Czarna herbata poprawia zdrowie układu pokarmowego

Czarna herbata zawiera duże ilości garbników wraz z innymi substancjami chemicznymi, które mają pozytywny i relaksujący wpływ na zdrowie układu pokarmowego. Właściwości przeciwzapalne czarnej herbaty pomagają w leczeniu problemów trawiennych. Pomagają w walce z wrzodami żołądka, wzmacniają układ odpornościowy, a także działają leczniczo na choroby żołądka i jelit. Czarna herbata wspomaga rozwój dobrych bakterii jelitowych, poprawiając w ten sposób zdrowie jelit.

7. Czarna herbata wzmacnia kości

Flawonoidy obecne w czarnej herbacie pomagają w utrzymaniu zdrowych kości, zapobiegając w ten sposób złamaniom. Minerały, takie jak potas, magnez i fosfor, wzmacniają kości i zmniejszają ryzyko rozwoju zapalenia stawów i innych problemów ze stawami. Z drugiej strony fitochemikalia pomagają zmniejszyć stan zapalny mięśni, zwłaszcza stawów, co pozwala na łatwą mobilność.

8. Czarna herbata korzystnie wpływa na zdrowie jamy ustnej

Problemy z jamą ustną, takie jak krwawienie z dziąseł, nieświeży oddech, tworzenie się płytki nazębnej i inne, mogą wpływać zarówno na Twoje zdrowie, jak i na poczucie własnej wartości. Polifenole, takie jak flawonoidy, garbniki i katechiny w czarnej herbacie, mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe, które pomagają zachować nienaruszone zdrowie jamy ustnej. Czarna herbata wspomaga produkcję enzymów ślinowych, a regularnie spożywana może obniżyć stan zapalny, zapobiegać próchnicy i hamować rozwój bakterii. Lekarze zalecają wypicie jednej lub dwóch filiżanek niesłodzonej czarnej herbaty z wodą, ponieważ pomaga ona w niszczeniu i zwalczaniu bakterii powodujących nieświeży oddech i próchnicę.

Jak zaparzyć czarną herbatę

Przygotowanie czarnej herbaty to prawdopodobnie jedno z najłatwiejszych zadań w kuchni. Jednak najważniejsza jest precyzja i wyczucie czasu, a jeśli czegoś przegapisz, może to zmienić smak. Ale nie martw się! W tej części artykułu nauczymy Cię, jak profesjonalnie parzyć smaczne, orzeźwiające napary czarnej herbaty w domu.

Przepis na czarną herbatę cytrynową

Składniki:
Czarna herbata liściasta sypana – 2 łyżki (dobrze działa też torebka)
Woda – 1 szklanka
Cytryna – opcjonalnie
Wskazówki:
Weź rondel, dodaj wodę i gotuj na średnim ogniu przez kilka minut
Gdy woda się zagotuje, dodaj luźne liście herbaty, mieszając (upewnij się, że piec jest na średnim ogniu)
Ugotuj miksturę na małym ogniu i pozwól wodzie zaparzyć wszystkie składniki czarnej herbaty
Odcedź liście, dodaj sok z cytryny i podawaj na gorąco.

czarna herbata wady i zalety

Przepis na czarną mrożoną herbatę

Składniki:
Czarna herbata liściasta sypana – 2 łyżeczki. (torebka też działa dobrze)
Kruszone strąki kardamonu-3
Świeża mięta – 3-4 listki
Woda różana – 1 łyżeczka
Miód – 1 łyżka
Instrukcje
Zaparz herbatę, dodając wodę do rondla i pozostaw do ostygnięcia, a następnie dodaj herbatę w proszku, kardamon i pozwól smakom zaparzyć się. (Niech się gotuje).
Przefiltruj herbatę, dodaj miód, wodę różaną, liście mięty i podawaj na zimno lub na gorąco.

mrożona czarna herbata

Czarna herbata wady

Chociaż czarna herbata jest dobra dla twojego zdrowia, powinieneś wiedzieć, że wszystko na tym świecie ma ograniczenia. Jeśli są zalety, będą też wady. To samo dotyczy czarnej herbaty. Oto potencjalne skutki uboczne czarnej herbaty, o których powinieneś wiedzieć.

  • Zmniejszona przyswajalność żelaza
  • Zwiększony niepokój i niepokój
  • Słaby sen
  • Nudności
  • Zgaga
  • Powikłania ciąży
  • Bóle głowy
  • Zawroty głowy
  • Uzależnienie od kofeiny

Podsumowanie

Czarna herbata jest najlepsza w postaci zwykłej. Dodanie mleka, cukru, śmietanki i syropów zwiększy zawartość kalorii i prawdopodobnie zmniejszy korzyści zdrowotne. Ponadto, jeśli dbasz o zdrowie, powstrzymaj się od herbat gotowych do spożycia i mrożonych. Te napoje herbaciane są dużo mniej zdrowe. Jak wspomniano powyżej, czarna herbata ma wiele zalet zdrowotnych, od kontrolowania cukrzycy po zmniejszenie ryzyka chorób serca i nie tylko. Zaleca się jednak umiarkowane spożycie ze względu na niekorzystne skutki uboczne. Skonsultuj się z lekarzem przed włączeniem czarnej herbaty do diety.

źródła:

Tea

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171004084903.htm

https://www.researchgate.net/publication/285945210_Health_beneficial_effects_of_black_tea

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4055352/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6512146/

https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/black-tea-uses-and-risks#:~:text=Drinking%20black%20tea%20in%20moderate,of%20caffeine%2Drelated%20side%20effects.

Daria Wasilewska

 

Nazywam się Daria Wasilewska i 
jestem twórcą DMP.
Interesuję się zdrowym 
i nieinwazyjnym odchudzaniem,
a także prostymi 
sposobami na efektywne treningi!
Jestem także
doktorem neurologii, pisarzem,
byłym dietetykiem i dumną foodistką.
DMP uczy, jak być zdrowym
i schudnąć bez diety.
Ponieważ życie powinno być niesamowite.

View all posts by Daria Wasilewska →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *