Mamy wiosnę. Już czas na to, by zrzucić z siebie nie tylko zimowe okrycia, ale też zbędne kilogramy obciążające nasz organizm. Wiele z nas chciałoby się widzieć szczupłymi i zgrabnymi. Po długich zimowych miesiącach warto spojrzeć nieco krytycznie na siebie. Odkrywając ciało często zauważamy nadwagę.

Po zimowych miesiącach doczekaliśmy się wiosennego słońca. Teraz przyszedł czas, aby pozbyć się zapasu tłuszczyku i czerpać energię z nieco innych źródeł.

Najistotniejszym założeniem na wiosnę jest prawidłowe odżywanie, czyli takie, które dostarcza organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych niezbędnych do życia. Chodzi także, o to, aby prawidłowe ilości składników decydujących o naszym zdrowiu zostały podane w odpowiednich proporcjach. Zależą one od wieku, stanu zdrowia, trybu życia oraz innych okoliczności.

Istnieją szczególne zalecenia dotyczące zdrowego żywienia dla dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży a także osób w wieku starszym. Podobnie specjalne zalecenia żywieniowe mogą dotyczyć osób chorych.

Przejawem nieprawidłowego odżywiania jest najczęściej nadwaga, ale coraz częściej otyłość, będąca wynikiem nadmiaru pobieranej z pokarmem energii w stosunku do jej wykorzystania przez organizm. Wiosna jest najkorzystniejszym czasem dla zmiany sposobu żywienia.

Powszechnie wiadomo, że nadwaga i otyłość wpływa na stan zdrowia. Nadwaga sprzyja zwiększonemu zachorowaniu na cukrzycę, nadciśnienie, hipercholesterolemię i niektóre nowotwory. Ponad połowa Polaków cierpi z powodu nadwagi lub otyłości. Każdemu z nich nadmierne kilogramy uprzykrzają życie, dlatego też część z nich próbuje z lepszym lub gorszym skutkiem odchudzać się.

Bezpieczne odchudzanie

Powrót do upragnionej sylwetki nie musi oznaczać konieczności stosowania drastycznych diet, które osłabiają organizm. Starania o odzyskanie ładnej sylwetki lepiej rozłożyć w czasie, niż czekać na natychmiastowe efekty.

Na świecie istnieje około 300 diet odchudzających. Ich ilość może powodować dezorientację u osób, które chcą rozpocząć dietę na wiosnę. Warto przed zastosowaniem jakiejkolwiek diety uzyskać poradę dietetyka albo lekarza, która z nich będzie odpowiednia dla naszego wieku oraz stanu zdrowia.

Osoba pragnąca rozpocząć dietę powinna mieć niezbędną wiedzę o potrzebach pokarmowych swojego organizmu. Pomaga to niewątpliwie podnieść motywację zaplanowanego wcześniej spadku wagi, co będzie niosło za sobą trwałą zmianę sposobu odżywiania.

Warto rozpocząć odchudzanie od zastosowania w pierwszym etapie bardzo restrykcyjnej diety odchudzającej. Po jej zakończeniu należy powoli osiągać odpowiedni poziom spożywanych kalorii odpowiedni dla naszego wieku, wzrostu oraz rodzajowi wykonywanej pracy. Takie praktyki chronią nas przed tzw. pułapką efektu jo-jo.

Liczymy kalorie

Większość diet bazuje na zmniejszeniu spożycia kalorii a jednocześnie zwiększeniu spalania ich przez organizm. Stosunkowo najczęściej ogranicza się w diecie spożycie węglowodanów oraz tłuszczy.

Najpopularniejszą i najczęściej stosowaną jest polecana przez Instytut Żywności i Żywienia dieta 1000 kalorii. Polega ona na spożywaniu dużej ilości produktów, ale w odpowiednio małych porcjach. Najważniejszym założeniem tej diety jest nieprzekraczanie limitu 1000 kalorii dziennie. Wszystko to rozłożone na pięć posiłków. Główną zaletą takiej diety jest to, że możemy ją stosować bez szkody dla zdrowia przez wiele miesięcy. Nie da się jednak ukryć, że wymaga to sporych wyrzeczeń.

Usuwamy toksyny

Na wiosnę poleca się często dietę oczyszczającą. Jest to wybitnie niskokaloryczna dieta. Wymaga szczegółowych konsultacji z lekarzem. Oczyszczanie organizmu z toksyn trwa tydzień. W pierwszym dniu tej diety pije się tylko wodę, herbatę, soki lub napoje mleczne. Następnie kolejnego dnia dodaje się do jadłospisu owoce, trzeciego dnia sałatki warzywne. W czwartym oraz piątym dniu diety oczyszczającej spożywamy potrawy z ryb i orzechów oraz w miarę możliwości dodajemy warzywa strączkowe. Szósty dzień w jadłospisie przynosi chude mięso kurczaka, a w ostatnim jemy ziemniaki lub ryż.

Dieta najwygodniejsza jest do zastosowania podczas urlopu lub kilku dni wolnych, ponieważ dieta oczyszczająca może powodować znaczne osłabienie, bóle głowy. Bezwarunkowo nie wolno jej stosować bez konsultacji z lekarzem.

A może zupa kapuściana?

Ogromną karierę zrobiła dieta kapuściana stosowana przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Polega ona na jedzeniu w dowolnych ilościach zupy z warzyw przez siedem dni w tygodniu. Dieta pozwala zrzucić osiem kilogramów w ciągu siedmiu dni. Podczas jej stosowania nie można pić alkoholu. Obowiązkowe jest natomiast spożycie codziennie, co najmniej ośmiu szklanek wody mineralnej niegazowanej. Dieta jest skuteczne, lecz należy pamiętać, iż po jej ukończeniu trzeba ograniczyć spożycie kalorii dla utrzymania jej efektów.

Chudnij jedząc tłusto

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się diety oparte nie na liczeniu kalorii, a na znacznym ograniczaniu węglowodanów. Na świecie tryumfy święci dieta Atkinsa. W Polsce coraz więcej osób przechodzi na dietę dr Kwaśniewskiego, nazywaną też optymalną. Jest to dieta, którą człowiek stosuje przez całe życie. Głównym założeniem tej diety jest to, że człowiek może sam się wyleczyć z wielu dolegliwości pod warunkiem, że dostarczy organizmowi odpowiednie substancje – w tym przypadku jest to tłuszcz.

Generalną zasadą diety optymalnej jest zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy tłusczem, węglowodanami oraz białkiem. oraz Ogólną zasadę można zapisać następująco 1:2,5-3,5;0.5. Taki zapis oznacza, iż na 1 gram spożytego przez człowieka białka powinno w diecie przypadać 2,5 do 3,5 grama tłuszczu a także 0,5 węglowodanów.

Gdy organizm przystosuje się do diety optymalnej zapotrzebowanie na białko się zmniejsza. Wiąże się to również ze spożywaniem białka o najwyższej wartości biologicznej. Dr Kwaśniewski podaje, że w takiej sytuacji proporcja między białkiem i węglowodanami jak 1:0,5 nie obowiązuje. Mogą mieć miejsce proporcje 1:1, a nawet 1:1,5. Odchylenia od tej zasady autor tłumaczy właściwościami psychofizycznymi człowieka oraz chorobami, na jakie on cierpi.

W diecie optymalnej Kwaśniewski proponuje spożywać głównie produkty pochodzenia zwierzęcego i to głównie takie, które zawierają duże ilości tłuszczu. W tej hierarchii najwartościowsze jest żółtko, które zawiera wszystkie rodzaje białek i tłuszczy o wysokiej jakości biologicznej. Dieta przewiduje zrzucenie 2 kg tygodniowo, lecz ze względu na dużą zawartość tłuszczu może być miażdzycogenna.

Śródziemnomorskie przysmaki

Inną dietą “na całe życie”, która zdobywa coraz większą popularność jest dieta Montignac. Jej nazwa pochodzi od nazwiska twórcy. W przeciwieństwie do opisanych wyżej diet ubogowęglowodanowych, Montignac zaleca jedzenie dużej ilości węglowodanów, jednakże o niskim indeksie glikemicznym, czyli takich które nie powodują po jedzeniu bardzo silnego podniesienia się poziomu cukru we krwi. W diecie tej zakazany między innymi jest cukier, białe pieczywo, oczyszczony ryż, oraz zwykła mąka i jej przetwory. Należy jeść dużo surowych warzyw, pieczywo z pełnego przemiału i unikać wszystkich wysokoprzetworzonych produktów. Montignac nie ogranicza ilości jedzenia, toteż na diecie tej nie chodzimy głodni. Zaleca natomiast unikanie dużej ilości tłuszczów zwierzęcych przy sporym spożyciu białka – zarówno roślinnego jak i zwierzęcego. Dlatego w diecie tej znajduje zastosowanie kuchnia śródziemnomorska – z dużą ilością owoców morza, oliwy z oliwek, świeżych warzyw i … czerwonym winem, którego kieliszek dziennie jest przez Montignac’a wręcz zalecany.

Aby odchudzić się na diecie Montignac należy, oprócz bardzo skrupulatnego przestrzegania wspomnianych wyżej zasad dotyczących zakazanych produktów, spożywać naprzemiennie posiłki węglowodanowe i tłuszczowe, nie łącząc ze sobą tych dwóch składników pokarmowych. Innymi słowy jeśli jemy makaron to z beztłuszczowym sosem warzywnym, a jeśli mięso to już bez makaronu.

Gotowe posiłki niskokaloryczne czy głodówka?

Ostatnio bardzo modne są gotowe produkty niskokaloryczne. Przykładem takiego sposoby żywienia jest Dieta Cambridge. Są to preparaty, które zaspokajają zapotrzebowanie żywnościowe organizmu. Każdego dnia należy zjeść trzy pełne porcje preparatu rozpuszczonego w wodzie, które zaspokajają zapotrzebowanie żywnościowe organizmu.

Oprócz tego każdego dnia należy wypić minimum dwa litry płynów (woda mineralna niegazowana, kawa, herbata, zakazana jest herbata owocowa). Podczas kuracji dietą Cambridge, każdy kęs innego posiłku powoduje zahamowanie procesu leczenia i wyzwoli głód. Zabronione jest picie alkoholu oraz wysiłek fizyczny.

Dietę przeprowadza się w cyklach – trzy tygodnie diety ścisłej, a potem dwa tygodnie diety mieszanej, kiedy dopuszczane są niskokaloryczne posiłki. Przed zastosowaniem należy zapoznać się z przeciwwskazaniami występującymi m.in. w przypadku cukrzycy, nietolerancji laktozy lub uczulenia na białko z mleka (dieta jest na nim oparta), nie wolno jej również stosować podczas przyjmowania niektórych leków. Niestety, ta dieta jest także dosyć droga, a po jej zakończeniu i powrocie do “normalnego” żywienia często pojawia się tak zwany efekt jo-jo (powrót a nawet przekroczenie wcześniejszej wagi)

Jednym z najbardziej restrykcyjnych sposobów odchudzania jest głodówka. Należy pamiętać, iż nie może ona trwać więcej niż 24 godziny. Doskonale oczyszcza ona organizm i powoduje bardzo szybki spadek wagi. Jednak tylko systematyczne jej stosowanie, np. raz w tygodniu, ochroni przed efektem jo-jo. Długa głodówka okropnie wpływa na kondycję organizmu i powoduje znaczne zaburzenia w jego działaniu. W czasie głodówki możemy pić tylko niegazowaną wodę mineralną – co najmniej 2 litry na dobę.

Odchudzanie w pigułce

W wielu aptekach, sklepach zielarskich i magazynach wysyłkowych można zakupić preparaty odchudzające, w postaci tabletek, kapsułek, płynów a nawet plastrów czy substancji do wąchania. Zawierają one wyciągi z owoców, błonnik a także składniki hamujące łaknienie, powodujące uczucie sytości czy wspierające przemianę materii. Musimy jednak pamiętać, iż nie są one cudownym środkami na schudnięcie, bowiem nie da się osiągnąć sukcesu bez wyrzeczeń. Dlatego należy bardzo ostrożnie podchodzić do “100-procentowo działających” preparatów, które są reklamowane jako kuracja odchudzająca przy zachowaniu dotychczasowego trybu życia. Najczęściej jest to bowiem odchudzanie naszych portfeli. Bezwzględnie trzeba unikać natomiast środków wspomagających odchudzanie sprzedawanych na targach w siłowniach czy w klubach fitness – często takie preparaty są po prostu szkodliwe dla zdrowia.

O tym, jaką dietę wybrać i w jaki sposób ją wspomagać farmakologicznie powinien zdecydować lekarz. Nie liczmy też na natychmiastowe rezultaty. Dieta wymaga wielu wyrzeczeń i czasu. Warto też wspomagać odchudzanie ćwiczeniami, zapobiegniemy w ten sposób zwiotczeniu mięśni.

Ruszaj się!

Chcesz zgubić kilka zbędnych kilogramów bez większego wysiłku? Zacznij jeździć na rowerze albo maszerować. Wiosną o wiele łatwiej zmusić się do spaceru. Może z czasem będzie to twój zdrowy nałóg.Wzmacnia mięśnie, poprawia ogólną kondycję,  wpływa korzystnie na pracę układu krążenia i dotlenia organizm przyspiesza metabolizm. Marsz zalecany jest również w stanach depresyjnych.
Ćwiczenia możemy wykonywać  w domu lub na podwórku.

Pozostaje jedynie zmobilizować się, odpowiednio zmotywować i przystąpić do działania. Powodzenia!

Dyskusja na temat powyższego artykułu: zobacz jak głosowali inni czytelnicy.
Niniejszy artykuł nie stanowi “poradnika” dla odchudzających się, a jedynie przegląd najpopularniejszych w Polsce sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. Przed wyborem diety należy bezwzględnie poradzić się lekarza i zapoznać z jej dokładnymi zasadami. Warto też porozmawiać z osobami, które już taką dietę stosują.

źródło: https://www.healthline.com/nutrition/how-to-lose-weight-as-fast-as-possible