Błonnik w Diecie

Nasze problemy ze zdrowiem i prawidłową wagą wynikają często z niewiedzy na temat prawidłowego odżywiania się, czyli tego, jakich produktów powinniśmy unikać, a jakie uczynić głównymi elementami naszej codziennej diety. Najlepszym tego przykładem jest błonnik pokarmowy, który w naszej codziennej diecie zajmuje szalenie ważną pozycję. Często bowiem okazuje się, że jednak duża część z nas, albo nie zdaje sobie sprawy z bezcennej roli, jaką w naszym organizmie odgrywa błonnik pokarmowy, albo też nawet w ogóle nie ma pojęcia o jego istnieniu. Należałoby wiec zacząć przede wszystkim od wyjaśnienia, czym jest błonnik pokarmowy i co tak wartościowego ma naszemu organizmowi do zaoferowania?

Błonnik pokarmowy pełni w naszym organizmie bardzo dużo ważnych funkcji, dzięki którym zawdzięczamy mu prawidłową pracę przewodu pokarmowego oraz całego naszego metabolizmu, a co za tym idzie, ma więc on również ogromny wpływ na dobre samopoczucie. Na błonnik pokarmowy, czyli inaczej mówiąc włókno pokarmowe, składa się zbiór pewnych substancji, które wchodzą w skład i budowę strukturalną roślin. Funkcjonowanie tej mieszaniny w naszym organizmie polega na tym, że ani jej nie wchłaniamy, ani też nie trawimy. Nie możemy więc o błonniku pokarmowym powiedzieć, że ma jakieś wartości odżywcze. Jego rola polega na czymś innym niż dostarczanie organizmowi niezbędnych składników, gdyż związana jest z prawidłową pracą i działaniem procesów związanych z funkcjami fizjologicznymi naszego organizmu.

Błonnik pokarmowy: Działanie

Najważniejsze zasługi błonnika pokarmowego dla naszego organizmu wynikają z faktu, że, przychodząc on z pomocą w walce z biegunką, zaparciami i dolegliwościami związanymi z hemoroidami, reguluje pracę przewodu pokarmowego, natomiast zwiększając wymiary masy kałowej, przyspiesza i reguluje wydalanie. Błonnik pokarmowy ponadto obniża, eliminując z jelit kwasy żółciowe, poziom cholesterolu oraz redukuje nasilenie we krwi trójglicerydów, dzięki czemu zmniejsza zagrożenie zachorowania na miażdżycę.

Oprócz tego, zwalniając wchłanianie tłuszczu, powodując uczucie nasycenia i zachowując na dłużej pokarm w żołądku, pomaga zrzucić zbędne kilogramy, a odwlekając przekształcenie węglowodanów, pomaga zachować stałe natężenie cukru we krwi. Błonnik pomaga również wyeliminować z organizmu toksyny, metale ciężkie oraz substancje powodujące raka. W budowie błonnika pokarmowego należy wyróżnić składniki, które ulegają rozpuszczeniu w wodzie, jak i te, które temu rozpuszczeniu się nie poddają.

Źródła Błonnika

Źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie są owoce i warzywa, natomiast nierozpuszczalnego pełnoziarniste produkty zbożowe. Wśród produktów zbożowych najcenniejszym dla nas źródłem błonnika pokarmowego są otręby pszenne. Jeśli chodzi zaś o owoce i warzywa, to najwięcej zawierają go marakuja i daktyle, przede wszystkim zaś największą skarbnicę błonnika znajdziemy w owocach suszonych i warzywach strączkowych. Badania dowodzą, że dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu, dzienne spożycie błonnika pokarmowego powinno mieścić się między 20-40 g. Aby błonnik pokarmowy mógł prawidłowo w naszym układzie pokarmowym funkcjonować, należy pamiętać o piciu odpowiednio dużej ilości wody, a mianowicie około 2 litrów dziennie. Musimy również wziąć pod uwagę właściwe dawkowanie dostarczanego do organizmu błonnika. Nie można bowiem zażyć naraz zbyt dużej ilości błonnika, gdyż może to spowodować dolegliwości, takie jak zaparcia i wzdęcia, czy też zmniejszyć działanie niektórych leków oraz powodować niedobór witamin, które mogą być rozpuszczone tylko w tłuszczach.

źródła:
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/fibre-in-food
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19335713
https://www.bmj.com/content/343/bmj.d6617
http://www.medicalonline.com.au/medical/nutrition/fibre.htm
http://www.phie.pl/pdf/phe-2015/phe-2015-1-057.pdf

Post Author: Daria Wasilewska

Interesuję się zdrowym i nieinwazyjnym odchudzaniem, a także prostymi sposobami na efektywne treningi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *